علت تغییر رنگ شعله هنگام استفاده از دستگاه بخور
فیزیک ، لیزر و پلاسما
«اگر کسی احساس کند که هرگز در زندگی دچار اشتباه نشده، این بدان معنی است که هرگز به دنبال چیزهای تازه در زندگیش نبوده است.»-آلبرت اینشتین

علت تغییر رنگ شعله هنگام استفاده از دستگاه بخور

هنگام استفاده از دستگاه بخور سرد در منزل یا محل کار، مشاهده می شود که هنگام روشن بودن دستگاه، رنگ شعله ی بخاری نارنجی - قرمز می شود. این امر به علت یک مبحث علمی ست که از آن به عنوان نشر نور توسط مولکول ها یاد می شود. در زیر به طور خلاصه به این مورد پرداخته می شود.
 
 نشر نور توسط مولکول ها
تغییر رنگ شعله به علت سدیمبا تحریک مولکول ها یا یون ها در اثر گرما، تابشهای مشخصی نشر می شوند که بیشتر در نواحی مرئی و ماوراء بنفش می باشند.
این امر به علت اتمی شدن مواد در دمای شعله و انتقالات بین ترازهای الکترونی صورت می گیرد و الکترون در بازگشت از تراز برانگیخته به تراز پایه، انرژی خود را به صورت نور یا گرما نشر می کند.
به عنوان نمونه فلز سدیم که جزء عناصر سبک می باشد و در نمونه آب های شهری به وفور یافت می شود در دمای شعله‌ی بخاری یا گاز "حدود 2000 درجه" اتمی شده و از خود نور نشر می کند.

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک بر اساس برخورد امواج اولتراسونیک به آب و تبدیل آب به ذرات میکرونی و پخش این ذرات در هوا عمل می کند. بنابراین هنگام روشن شدن این دستگاه، بلافاصله ذرات ریز آب در فضا منتشر شده و در صورت وجود بخاری در منزل و یا روشن بودن شعله‌ی گاز، عناصر موجود در آن چون سدیم، کلسیم، منیزیم و ... در دمای شعله اتمی شده و از خود نور نشر می کنند و شعله ممکن است به رنگ زرد یا نارنجی یا قرمز در بیاید. (رنگ دقیق بستگی به میزان املاح آب دارد)
 
بنابراین، بر خلاف تصور عموم مردم، تغییر رنگ شعله همیشه به معنی بد سوختن و کمبود اکسیژن نیست و ممکن است به علت وجود عناصر معدنی در بخار هوای اطراف باشد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 5 آبان 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 18
بازدید ماه : 161
بازدید کل : 9844
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1